Accountant zoeken voor een klein bedrijf

In 2012 begon ik mijn eigen bedrijf vanuit huis. Het was nooit het idee om er een enorm bedrijf van te maken. Dat kon ook niet, ik werkte namelijk nog in het bedrijf van mijn ouders waar ik druk bezig was met het zoeken naar mogelijkheden om de omzet te verhogen. Daarbij zat ik veel in de boeken. Dat ik de boekhouding van mijn eigen bedrijf zelf zou doen, dat was al vanaf het eerste moment duidelijk. Toen mijn ouders zonder overleg besloten om het bedrijf te verkopen, zat ik met een uitdaging. Ging ik op zoek naar een baas om daar te gaan werken, of zou ik me volledig op mijn eigen onderneming storten? Ik besloot voor het laatste te gaan om zo optimaal mijn tijd zelf in te delen. En wat er toen gebeurde houd ik nog steeds niet voor mogelijk. Binnen een jaar tijd had ik klanten over heel de wereld en had ik tien mensen in dienst. Zelf de boekhouding doen was geen optie meer: een accountant zoeken was de enige optie. Een accountant zoeken zou ervoor zorgen dat ik zelf weer de tijd zou hebben om te werken, mensen aan te sturen en nieuwe opdrachten binnen te halen. Maar een goede accountant zoeken is lastig wanneer je een internationaal bedrijf hebt en zelfs je klanten keer op keer uit moet leggen waarom er geen btw op de factuur staat. Een accountant zoeken was dé zet die ik moest doen, zodat die mooi alle vragen kon beantwoorden.

Een accountant zoeken – lastiger dan je denkt

Een bedrijf dat je zelf opgezet hebt, waar je nachten voor doorgewerkt hebt en je leven voor opgegeven hebt een jaar lang. Dat maakt een accountant zoeken een stuk moeilijker dan ik dacht. Na een aantal gesprekken had ik het idee dat ik er niet zou geraken. Een aantal accountants wist niets over btw verleggen, andere accountants zagen het niet zitten om de verantwoordelijkheid op zich te nemen om te overleggen met twee belastingdiensten (Nederland en Zweden). Een account zoeken kon toch niet zo moeilijk zijn? Nee, niet als ik direct begonnen was bij Finovion (www.finovion.nl). Daar is een accountant zoeken namelijk wel een fluitje van een cent. Per definitie al omdat hier experts werken die precies weten hoe de regelgeving in elkaar steekt rond het factureren aan het buitenland én hier mensen werken die weten wat het verschil is tussen advies geven en dirigeren. Een accountant zoeken was bij Finovion binnen een paar minuten geregeld – een gesprek later had ik mijn eigen persoon die me zou ontzorgen.

Van klein naar erg groot

Intussen heb ik me weer volledig kunnen richten op mijn bedrijf:

  • De accountant neemt alles van me over op het gebied van administratie.
  • Aangezien alle herinneringen en aanmaningen ook via de account verstuurd worden, duurt het nu ook niet lang meer voordat de klanten betalen.
  • Het heeft het voor mij mogelijk gemaakt om nog meer mensen aan te nemen zodat we nog meer opdrachten aan kunnen nemen voor klanten wereldwijd.

We gaan ons nu ook richten op Zweden en Noorwegen zelf omdat we hebben gemerkt dat hier vrij weinig mensen zijn die teksten schrijven, websites opzetten voor bedrijven en werken aan SEO. Wanneer we nog verder groeien, hoeven we gelukkig niet weer te kiezen voor een accountant zoeken aangezien dit gewoon bij onze huidige aanbieder geregeld kan worden zodat we gewoon zonder oponthoud verder kunnen werken aan uitbreidingen en het vullen van de orders die we binnen weten te halen in onze onderneming.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn